교수소개
외국어 교육 전공 관련 연구 및 교육에 임하고 있으며 영어 교육 외에 통역/번역 교육 관련 연구도 수행하고 있음.
Research and teaching focus lies in foreign language education. Special interests in teaching English as a foreign language as well as translation education.
최종학력
2000.12.01 | 미국 남가주 대학교 | 언어교육 | 박사
연구실적
-
2022.04
| 단독
| 통역과 번역, 제24권 1호, pp.59-80
Applying error analysis to note-taking instruction: Implications for the undergraduate classroom -
2021.05
| 단독
| 현대영어교육, 제22권 2호, pp.10-21
Teaching Listening in the Foreign Language Classroom: Structure- vs. Context-Based Instruction -
2020.08
| 단독
| 영어학 = KOREAN JOURNAL OF ENGLISH LANGUAGE AND LINGUISTICS, 제2020권 20호, pp.282-306
Teaching american culture: Film-based vs. lecture-based instruction -
2019.11
| 단독
| 영상영어교육(STEM JOURNAL), 제20권 4호, pp.65-82
Literature on the Silver Screen: Towards a Collaborative Success -
2019.05
| 단독
| 통번역학연구, 제23권 2호, pp.71-92
Incorporating Flipped Learning into the Interpreting Classroom: Application and Implications -
2018.05
| 단독
| 현대영미어문학, 제36권 2호, pp.193-213
Literature as a Source for Teaching Grammar: A Sample Lesson Using The Lady or the Tiger -
2017.08
| 단독
| 영어권문화연구, 제10권 2호, pp.51-76
Probing Cultural Elements within Literature: A Lesson Plan to Expand Understanding* -
2015.12
| 단독
| 통번역교육연구, 제13권 3호, pp.27-49
Developing an Undergraduate Course in Interpretation: A Step-by-step Course for Beginning Learners -
2015.02
| 단독
| 영상영어교육(STEM Journal), 제16권 1호, pp.171-189
Improving Listening Comprehension Courses Through Course Remodeling: Before and After -
2013.04
| 단독
| 영미문학교육, 제17권 1호, pp.241-260
EnterPoetryandSongintotheClassroom: IntegratingLiteratureintoAmerican CultureCourse -
2012.06
| 단독
| 통역과 번역, 제14권 1호, pp.71-96
Facilitating the Process of 'Deverbalization' and 'Reformulation' through Subtitle Translation -
2011.09
| 단독
| 현대영어교육, 제12권 3호, pp.82-102
Listening and grammar: Towards a reciprocally beneficial teaching model -
2009.12
| 단독
| 통역과 번역, 제11권 2호, pp.39-63
번역교육에서의 동료 평가 및 동료 감수의 효과 -
2009.07
| 단독
| 영어어문교육, 제15권 2호, pp.169-184
The Need for Level-based Criteria in the Assessment of Oral Proficiency -
2009.06
| 단독
| FOREIGN LANGUAGES EDUCATION, 제16권 1호, pp.101-122
Vocabulary Selection and Modification in English Textbook Production: A Case Study -
2009.04
| 단독
| 현대영어교육, 제10권 1호, pp.46-65
The Role of Grammar in Speaking Proficiency: Exploring the Need for Spoken Grammar -
2008.12
| 단독
| 국제회의 통역과 번역, 제10권 2호, pp.47-66
Transitivity in the translation classroom: Its value as a mesns of instruction -
2006.04.01
| 단독
| FORUM, 제4권 1호, pp.83-101
Use of Strategy Inventory for Language Learning(SILL) in the Translation Classroom -
2006.06
| 단독
| META, 제51권, pp.328-342
The influence of background information in translation: Quantity vs. quality or both? -
2006.06
| 단독
| 국제회의 통역과 번역, 제8권 1호, pp.45-60
Utility of Anxiety scales in Translation Education : Test of the Translation Apprehension Test(TAT) -
2005.12.01
| 단독
| 국제회의 통역과 번역, 제7권 2호, pp.121-138
텍스트 분석을 통한 번역능력 제고-번역사/감소자/독자 역할 모델 -
2005.09.01
| 공동저자
| THE INTERNATIONAL JOURNAL OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING, 제1권 4호, pp.13-16
The Influence of First Language Reading on Second Language Reading and Second Language Acquisition -
2004.12.01
| 단독
| 국제회의 통역과 번역, 제6권 2호, pp.23-38
번역 과정 중 문제 해결 전략에 대한 분석 - TAP의 대체 방법으로서의 번역일지 -
2004.12.01
| 단독
| 응용언어학, 제20권 2호, pp.125-149
Test of the Interdependence Hypothesis: Transfer of L1 Reading onto L2 Competence -
2004.04.01
| 단독
| FORUM, 제2권 1호, pp.29-45
Teaching Translation into the Second Language to Undergraduate Students:Importance of background knowledge and parellel texts -
2003.12.13
| 단독
| 인문과학연구 8호, pp.121-135
Korean Women in America and Acquiring English : What Lies In-between? -
2003.12.01
| 단독
| 영어교육, 제58권 4호, pp.273-292
Effects of Free Reading on Vocabulary Competence in the First and Second Language -
2003.06.01
| 단독
| 어학연구, 제39권 2호, pp.441-471
The Effect of Attitude toward Reading and Exposure to Reading on English Competence -
2003.06.01
| 단독
| 국제회의 통역과 번역, 제5권 1호, pp.75-99
번역의 질과 독서와의 관계: 번역교육현장에의 적용
-
2023.10
| 공동
| Routledge
The Routeledge Handbook of Korean Interpreting -
2023.05
| 공동
| 디딤돌 : 디딤돌 교육
구조독해3: 영어 독해. 부분에서 헤매지 말고, 글 전체 구조를 보라! -
2023.05
| 공동
| 디딤돌 : 디딤돌 교육
구조독해2 : 영어 독해. 부분에서 헤매지 말고, 글 전체 구조를 보라! -
2023.05
| 공동
| 디딤돌 : 디딤돌 교육
구조독해1: 영어 독해. 부분에서 헤매지 말고, 글 전체 구조를 보라! -
2013.09
| 단독
| 미래의 창
면세점 이야기 -
2013.06
| 공동
| 천재교과서
(High School) Practical English 2 Teacher's Guide -
2013.03
| 공동
| 천재교과서
(High school) English Ⅰ -
2013.03
| 공동
| 천재교과서
(High school) Practical English Ⅰ -
2013.03
| 공동
| 천재교과서
(High school) Practical English 2 -
2013.03
| 공동
| 천재교과서
(High school) English 2 -
2013.02
| 공동
| 천재교과서
(High school) Practical English ⅠTeacher's Guide -
2013.02
| 공동
| 천재교과서
(High school) English Ⅰ자습서 -
2013.02
| 공동
| 천재교과서
(High school) English 1 Teacher's Guide -
2013.02
| 공동
| 천재교과서
(High school) Practical English Ⅰ자습서 -
2010.03
| 공동
| 영어책
Reading Street Volume 1 -
2010.03
| 공동
| 영어책
Reading Street Volume 2 -
2010.03
| 공동
| 영어책
Reading Street Volume 3 -
2009.03.01
| 공동
| 디딤돌
High School English -
2009.03.01
| 공동
| 디딤돌
Middle School English Activities -
2009.03.01
| 공동
| 디딤돌
Middle School English -
2009.03.01
| 공동
| 디딤돌
High School English Activities -
2006.12.01
| 공동
| Hanulimkids
Daughters Are So Wonderful -
2006.12.01
| 공동
| Hanulimkids
Daughters Are So Wonderful(* 교외봉사 기타활동으로 이관) -
2006.12.01
| 공동
| Hanulimkids
Daughters Are So Wonderful