영어영문학부

 

교수진

교수소개

김혜영(Kim, Haeyoung) 프로필 이미지

김혜영 교수

Kim, Haeyoung

연구분야

영어교육

연구키워드

영어교육 통역 번역 교육

교수소개


						
외국어 교육 전공 관련 연구 및 교육에 임하고 있으며 영어 교육 외에 통역/번역 교육 관련 연구도 수행하고 있음.
Research and teaching focus lies in foreign language education. Special interests in teaching English as a foreign language as well as translation education.

최종학력

2000.12.01 | 미국 남가주 대학교 | 언어교육 | 박사

연구실적

  • 2022.04 | 단독 | 통역과 번역, 제24권 1호, pp.59-80
    Applying error analysis to note-taking instruction: Implications for the undergraduate classroom
  • 2021.05 | 단독 | 현대영어교육, 제22권 2호, pp.10-21
    Teaching Listening in the Foreign Language Classroom: Structure- vs. Context-Based Instruction
  • 2020.08 | 단독 | 영어학 = KOREAN JOURNAL OF ENGLISH LANGUAGE AND LINGUISTICS, 제2020권 20호, pp.282-306
    Teaching american culture: Film-based vs. lecture-based instruction
  • 2019.11 | 단독 | 영상영어교육(STEM JOURNAL), 제20권 4호, pp.65-82
    Literature on the Silver Screen: Towards a Collaborative Success
  • 2019.05 | 단독 | 통번역학연구, 제23권 2호, pp.71-92
    Incorporating Flipped Learning into the Interpreting Classroom: Application and Implications
  • 2018.05 | 단독 | 현대영미어문학, 제36권 2호, pp.193-213
    Literature as a Source for Teaching Grammar: A Sample Lesson Using The Lady or the Tiger
  • 2017.08 | 단독 | 영어권문화연구, 제10권 2호, pp.51-76
    Probing Cultural Elements within Literature: A Lesson Plan to Expand Understanding*
  • 2015.12 | 단독 | 통번역교육연구, 제13권 3호, pp.27-49
    Developing an Undergraduate Course in Interpretation: A Step-by-step Course for Beginning Learners
  • 2015.02 | 단독 | 영상영어교육(STEM Journal), 제16권 1호, pp.171-189
    Improving Listening Comprehension Courses Through Course Remodeling: Before and After
  • 2013.04 | 단독 | 영미문학교육, 제17권 1호, pp.241-260
    EnterPoetryandSongintotheClassroom: IntegratingLiteratureintoAmerican CultureCourse
  • 2012.06 | 단독 | 통역과 번역, 제14권 1호, pp.71-96
    Facilitating the Process of 'Deverbalization' and 'Reformulation' through Subtitle Translation
  • 2011.09 | 단독 | 현대영어교육, 제12권 3호, pp.82-102
    Listening and grammar: Towards a reciprocally beneficial teaching model
  • 2009.12 | 단독 | 통역과 번역, 제11권 2호, pp.39-63
    번역교육에서의 동료 평가 및 동료 감수의 효과
  • 2009.07 | 단독 | 영어어문교육, 제15권 2호, pp.169-184
    The Need for Level-based Criteria in the Assessment of Oral Proficiency
  • 2009.06 | 단독 | FOREIGN LANGUAGES EDUCATION, 제16권 1호, pp.101-122
    Vocabulary Selection and Modification in English Textbook Production: A Case Study
  • 2009.04 | 단독 | 현대영어교육, 제10권 1호, pp.46-65
    The Role of Grammar in Speaking Proficiency: Exploring the Need for Spoken Grammar
  • 2008.12 | 단독 | 국제회의 통역과 번역, 제10권 2호, pp.47-66
    Transitivity in the translation classroom: Its value as a mesns of instruction
  • 2006.04.01 | 단독 | FORUM, 제4권 1호, pp.83-101
    Use of Strategy Inventory for Language Learning(SILL) in the Translation Classroom
  • 2006.06 | 단독 | META, 제51권, pp.328-342
    The influence of background information in translation: Quantity vs. quality or both?
  • 2006.06 | 단독 | 국제회의 통역과 번역, 제8권 1호, pp.45-60
    Utility of Anxiety scales in Translation Education : Test of the Translation Apprehension Test(TAT)
  • 2005.12.01 | 단독 | 국제회의 통역과 번역, 제7권 2호, pp.121-138
    텍스트 분석을 통한 번역능력 제고-번역사/감소자/독자 역할 모델
  • 2005.09.01 | 공동저자 | THE INTERNATIONAL JOURNAL OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING, 제1권 4호, pp.13-16
    The Influence of First Language Reading on Second Language Reading and Second Language Acquisition
  • 2004.12.01 | 단독 | 국제회의 통역과 번역, 제6권 2호, pp.23-38
    번역 과정 중 문제 해결 전략에 대한 분석 - TAP의 대체 방법으로서의 번역일지
  • 2004.12.01 | 단독 | 응용언어학, 제20권 2호, pp.125-149
    Test of the Interdependence Hypothesis: Transfer of L1 Reading onto L2 Competence
  • 2004.04.01 | 단독 | FORUM, 제2권 1호, pp.29-45
    Teaching Translation into the Second Language to Undergraduate Students:Importance of background knowledge and parellel texts
  • 2003.12.13 | 단독 | 인문과학연구 8호, pp.121-135
    Korean Women in America and Acquiring English : What Lies In-between?
  • 2003.12.01 | 단독 | 영어교육, 제58권 4호, pp.273-292
    Effects of Free Reading on Vocabulary Competence in the First and Second Language
  • 2003.06.01 | 단독 | 어학연구, 제39권 2호, pp.441-471
    The Effect of Attitude toward Reading and Exposure to Reading on English Competence
  • 2003.06.01 | 단독 | 국제회의 통역과 번역, 제5권 1호, pp.75-99
    번역의 질과 독서와의 관계: 번역교육현장에의 적용
  • 2023.10 | 공동 | Routledge
    The Routeledge Handbook of Korean Interpreting
  • 2023.05 | 공동 | 디딤돌 : 디딤돌 교육
    구조독해3: 영어 독해. 부분에서 헤매지 말고, 글 전체 구조를 보라!
  • 2023.05 | 공동 | 디딤돌 : 디딤돌 교육
    구조독해2 : 영어 독해. 부분에서 헤매지 말고, 글 전체 구조를 보라!
  • 2023.05 | 공동 | 디딤돌 : 디딤돌 교육
    구조독해1: 영어 독해. 부분에서 헤매지 말고, 글 전체 구조를 보라!
  • 2013.09 | 단독 | 미래의 창
    면세점 이야기
  • 2013.06 | 공동 | 천재교과서
    (High School) Practical English 2 Teacher's Guide
  • 2013.03 | 공동 | 천재교과서
    (High school) English Ⅰ
  • 2013.03 | 공동 | 천재교과서
    (High school) Practical English Ⅰ
  • 2013.03 | 공동 | 천재교과서
    (High school) Practical English 2
  • 2013.03 | 공동 | 천재교과서
    (High school) English 2
  • 2013.02 | 공동 | 천재교과서
    (High school) Practical English ⅠTeacher's Guide
  • 2013.02 | 공동 | 천재교과서
    (High school) English Ⅰ자습서
  • 2013.02 | 공동 | 천재교과서
    (High school) English 1 Teacher's Guide
  • 2013.02 | 공동 | 천재교과서
    (High school) Practical English Ⅰ자습서
  • 2010.03 | 공동 | 영어책
    Reading Street Volume 1
  • 2010.03 | 공동 | 영어책
    Reading Street Volume 2
  • 2010.03 | 공동 | 영어책
    Reading Street Volume 3
  • 2009.03.01 | 공동 | 디딤돌
    High School English
  • 2009.03.01 | 공동 | 디딤돌
    Middle School English Activities
  • 2009.03.01 | 공동 | 디딤돌
    Middle School English
  • 2009.03.01 | 공동 | 디딤돌
    High School English Activities
  • 2006.12.01 | 공동 | Hanulimkids
    Daughters Are So Wonderful
  • 2006.12.01 | 공동 | Hanulimkids
    Daughters Are So Wonderful(* 교외봉사 기타활동으로 이관)
  • 2006.12.01 | 공동 | Hanulimkids
    Daughters Are So Wonderful