영어영문학부

 

교수진

교수소개

서성기(Suh, Sungki) 프로필 이미지

서성기 교수

Suh, Sungki

연구분야

언어학

연구키워드

구문론

교수소개


						
언어학에서 구문론과 자연어처리 분야를 연구하였으며, 한국어와 영어의 구문분석 (-자연어처리) 현상을 비교한 연구로 미국 메릴랜드 주립대학에서 박사학위를 받았음. 최근에는 영어의 상 (aspect) 에 관한 연구, 그리고 한국어의 주어표시 조사에 관한 연구를 수행하고 있음. 천재교육과 능률교육에서 중학교, 고등학교 영어교과서를 집필하였으며, 중등교원 임용고시 출제위원과 검토위원을 여러 차례 역임하였음.
I majored in syntax and natural language processing in the graduate school of the University of Maryland. I received Ph.D there and have been doing the research in the field of syntax and semantics. My recent interest is aspectual classification of English verbs and subject case marking in Korean. I have written middle school and highschool English textbooks a couple of times, and I have also been a member of the exam boards for the national selection test for English teachers. 

최종학력

1994.05.30 | 메릴랜드 주립대학교 (컬리지 파크) | 언어학과 | 언어학박사

연구실적

  • 2024.04 | 단독 | 언어학 연구 71호, pp.61-85
    Degree Achievement Verbs and Their Aspectual Classes
  • 2023.04 | 단독 | 언어학 연구 67호, pp.81-101
    Inherent Verb Aspect and the Secondary Feature [durative]
  • 2022.05 | 단독 | 생성문법연구, 제32권 2호, pp.239-266
    The Syntax of ‘-eyse’ and ‘-kkeyse’ as a Subject Marker
  • 2020.07 | 제1저자 | 언어학 연구 (STUDIES IN LINGUISTICS) 56호, pp.55-79
    한국어의 부분격: 주어표지 ‘-에서’
  • 2019.08 | 단독 | 영어학연구, 제25권 2호, pp.63-85
    A Tripartite Model of Verb Aspect: [transition] as a Key Feature
  • 2019.05 | 단독 | 생성문법연구, 제29권 2호, pp.343-371
    Aspectual Taxonomy without Feature Specification
  • 2017.08 | 단독 | 생성문법연구, 제27권 3호, pp.649-674
    State Readings and Boundedness in the Korean Progressive
  • 2016.11 | 단독 | 생성문법연구, 제26권 4호, pp.453-474
    ‘-고 있다‘ 결과 구문의 도출
  • 2015.08 | 단독 | 언어연구 (Linguistic Research), 제32권 2호, pp.281-311
    Structural asymmetry in the Korean imperfective constructions: -ko iss vs. -e iss
  • 2015.02 | 단독 | 생성문법연구, 제25권 1호, pp.237-256
    영어 동사의 상(aspect) 분류: 전환(phase shift)의 도입
  • 2005.06.01 | 단독 | 어학연구, 제41권 2호, pp.363-378
    The minimal chain principle and parsing Korean
  • 2005.02.01 | 단독 | 성심어문논집, 제27권, pp.103-125
    Korean 3rd person pronoun as a semantic variable
  • 2003.12.01 | 단독 | 인문과학연구, 제8권 1호, pp.81-96
    Employing Lexical, Syntactic, and Semantic Information in Parsing Korean
  • 2003.12.01 | 단독 | 어학연구, 제39권 4호, pp.839-857
    The Distribution of Multiple Subject Constructions in Korean
  • 2002.12.01 | 어학연구 38권호, pp.1235-1256
    Reanalysis in sentence processing : Rebuliding or repair?
  • 2002.12.01 | 인문과학연구 7호호, pp.1235-1256
    The General Congruence Principle and Korean Idioms
  • 2001.12.01 | 37권호, pp.821-840
    Parsing Locative Phrases in Korean : From a Deterministic Viewpoint
  • 2000.12.09 | 응용언어학 16권2호, pp.127-148
    영어와 한국어의 내포문과 구문분석불능현상
  • 2000.06.30 | 어학연구 36권호, pp.279-307
    multiple subject NPs and processing overload
  • 1998.12.01 | 인문과학연구 3호호, pp.123-138
    Topics and Subjects in Grammars and Parsing
  • 1998.02.01 | 제 2호, pp.69-94
    Parsing Case-marked Phrases in English and Korean
  • 1997.12.30 | 제 33호, pp.649-669
    Parsing Empty Categories in Korean
  • 1995.03.01 | vol 2호, pp.1-9
    Efficient parsing for Korean and English:A parameterized message passing approach
  • 1994.03.01 | vol.1호, pp.105-120
    The syntax of Korean multiple nominative constructions
  • 1993.10.01 | vol.2호, pp.435-450
    How to process constituent structure in head-final languages: The case of Korean
  • 1993.03.01 | vol.1호, pp.207-221
    The distribution of topic-and nominative-marked phrases in Korean:The universality of IP structure
  • 2019.08 | 공동 | NE 능률
    Middle School English 3: Teachers' Guide
  • 2019.08 | 공동 | NE 능률
    Middle School English 3
  • 2018.09 | 공동 | NE 능률
    MIddle School English 2
  • 2018.09 | 공동 | NE 능률
    Middle School English 2: teachers' Guide
  • 2017.09 | 공동 | 능률교육
    중학영어1
  • 2017.09 | 공동 | 능률교육
    중학영어1 지도서
  • 1999.12.01 | 사회평론
    스포츠 잉글리시